India-reis deel II - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu India-reis deel II - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

India-reis deel II

Blijf op de hoogte en volg Dennis

07 December 2014 | Zweden, Uppsala

Tsjena!

In deel I van mijn verslag heb ik verteld over de eerste week in India en de Midnapore regio.

Terug in Kolkata
Na ruim een week in India gingen we weer terug naar Kolkata. Het was aan de ene kant fijn om weer terug te gaan naar Kolkata, omdat we daar al een beetje vertrouwd mee geraakt zijn. Maar aan de andere kant staat Kolkata gelijk aan drukte, geluid, afval en smog. De eerste dag in Kolkata kwamen we rond 13:00 uur aan in ons hotel. Na de intensieve periode in Midnapore hadden we na de treinreis vrij om uit te rusten en stille tijd te hebben.

De 2e dag terug in Kolkata begonnen we samen te werken met een andere voorganger. We werden om 16:30 uur opgehaald door deze pastor en hadden we onze eerste dienst samen met hem. Het was een huisgemeente die we mochten dienen d.m.v. drama en het delen van een boodschap.

De volgende dag, een zaterdag, was in eerste instantie een vrije dag voor ons. Maar de pastor had ons aangeboden dat we opnieuw een dienst konden leiden. Dit was uiteraard een goed teken, een teken dat hij blij was met de dingen die we deden! Deze dienst was een huiskring, ze komen elke dag bij elkaar net als de eerste gemeente in de bijbel! Wat geweldig!

De laatste dag dat we deze voorganger konden dienen was een zondag. We hadden een ochtenddienst, een avonddienst en twee kinderdiensten in de middag. De beide kinderdiensten waren heel bijzonder, in het bijzonder één dienst in een weeshuis! Het was super om hun wat blijdschap en liefde te geven. Ook de avonddienst was super. Eén van ons sprak over de Heilige Geest en na de dienst werden veel mensen aangeraakt! Dit was echt een super goede dienst!

Huisbezoeken
In de laatste week van onze zendingsreis, hebben we opnieuw een andere voorganger geholpen. We hebben drie dagen achter elkaar huisbezoeken afgelegd, in de armere wijken en ook één of twee sloppenwijken. Dit was geweldig om te doen aan de ene kant, omdat we veel Indische broeders en zusters mochten ontmoeten en bemoedigen (zie foto 1). Aan de andere kant was het ook heel moeilijk! Om te zien dat mensen daar in 'hutjes' wonen, geen geld hebben om hun zieke kinderen te laten helpen, veel van hen zelfs geen opleiding hebben en niet kunnen lezen en schrijven.

Het bijzondere voor mij gedurende deze drie dagen was dat ik voor bijna al de huizen waar we naar binnen gingen een specifieke boodschap/bijbeltekst kreeg. Dat was echt geweldig om te zien, dat God zo dichtbij ons was en dat God zo door mij heen werkte. Ook hebben we met veel mensen gebeden voor Gods voorziening en voor genezing en we zagen verschillende mensen genezen worden! Wat een genade!

We sloten deze periode van huisbezoeken af op woensdagavond met het delen van een boodschap op twee van de huiskringen. De twee dames gingen naar een dameskring en wij gingen naar een herenkring! Op onze kring waren allemaal jonge heren, allemaal tieners. Het was weer ff net als vroeger, een soort jeugdavond zeg maar. We besloten om te getuigenissen te delen uit onze periode op de bijbelschool om hun te bemoedigen en aan te sporen. Dit lukte goed, want we waren in staat de punten te vinden in hun levens waar ze verlangden naar meer van God. Dit was niet onze verdienste uiteraard, maar het werk van de Heilige Geest. Dank u wel Heer!

De laatste dagen in Kolkata
De volgende dag gingen we naar een school in Kolkata toe, waar veel kinderen gesteund werden door Indian Children. Al de kinderen in deze school hadden anders geen kans gehad om naar school te gaan, want al deze kinderen komen uit hele arme gezinnen. Triest dat nog altijd zoveel kinderen in India geen kans hebben op een opleiding. Aan de andere kant is een school als deze wel een lichtpunt! Wat geweldig dat op deze manier zoveel kinderen, en daarmee ook hun familie, een kans hebben om deze vicieuze cirkel in hun familie te doorbreken!

S'avonds hadden we een bijeenkomst van leiders van weer een andere kerk. Hier mochten we ook een 'kort' woord delen en we mochten samen met hun onze God aanbidden. De aanbidding hier was heel powerful en de boodschap die ik bracht was een boodschap die ik al weken eerder had ontvangen. Specifiek voor deze bijeenkomst. Na de tijd hebben we nog met mensen kunnen bidden en raakte de Heilige Geest opnieuw mensen aan. Geweldig!

Vrijdag en zaterdag hadden we nog twee dagen in Kolkata waarin we weer samen waren met het andere team uit Zweden. Het was goed om hun weer te zien en bij te praten. Daar hadden we de hele vrijdag voor, omdat we deze dag vrij hadden. We hebben deze dag gebruikt om Victoria Memorial (zie foto 2), ‘The house of sick and dying’ (zie foto 3) en de Kaligat-tempel (zie foto 4) te bezoeken. ‘The house of the sick and dying’ is een huis wat is opgericht door moeder Theresa en wat mensen verzorgd die in de laatste fase van hun leven zijn. Vaak worden deze mensen aan hun lot overgelaten, dus deze nood wilde moeder Theresa ook lenigen. En nog steeds werken hier vrijwilligers om deze mensen liefde te geven. Bijzonder mooi, maar ook zwaar werk. En na al het lijden dat ik al had gezien, was het wel zwaar om te zien. Maar aan de andere kant was er een rust en vrede aanwezig hier die logischerwijs niet te verklaren is. Dank u Heer.

Zaterdag hielden wij een presentatie van onze zendingsreis voor de mensen van het kantoor. We vertelden wat we hadden gedaan en in het bijzonder ook wat God in en door ons gedaan had. Wat geweldig om te zien hoe sterk God werkt in India.
S’avonds hadden we nog een jeugddienst, waarin we een drama-play verzorgden en waar we ook wat spellen speelden met de jeugd aan het eind van de dienst. Dit kwam super goed uit de verf! Na deze dienst besloten we nog wat te gaan eten en daarna terug naar het hotel om onze koffers te pakken, want zondagochtend vertrokken we alweer om 4:00 uur richting het vliegveld voor onze terugreis richting Uppsala!

Wat een gezegende reis hebben we gehad! Dank u/jullie van harte voor jullie gebed en steun! God zegene u/jullie en India.

• 08 December 2014 - 22:08

Sietske:

Tjemig, wat een belevenis zeg. En wat ben ik jaloers op al jouw ervaring en ontmoeting met God, het klinkt ongelooflijk! Fijn dat het zo geweldig goed geweest is. Groetjes, Sietske

• 08 December 2014 - 22:28

Dennis:

Super Sietske dat je mijn blog volgt! Was inderdaad heel bijzonder! We zien elkaar de 21e!