Wenen-trip deel III - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu Wenen-trip deel III - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

Wenen-trip deel III

Blijf op de hoogte en volg Dennis

19 April 2014 | Zweden, Uppsala

Gutentag!

Dit is alweer het 3e en laatste deel van het verslag over de zendingsreis in Oostenrijk! Veel leesplezier gewenst

Vrijdag 4 april
Vanochtend begonnen de kids met gym, maar wij bleven in de school om dingen voor te bereiden voor de ‘Andacht’ (de tijd die wij hadden om hen te onderwijzen over gebed) en voor ons ‘afscheidscadeau’. Vandaag alweer de laatste dag op de school, waarschijnlijk zullen we een groot deel van de kids zaterdag nog zien in de dienst van de kerk maar toch. Je kon al merken dat ze wat aanhangiger werden vandaag en dat ook zij al een beetje begonnen met afscheid nemen. Het ‘afscheidscadeau’ wat we in gedachten hadden was een serie foto’s op te plakken in een collage + wat persoonlijke boodschappen van ons als teamleden richting de kids en nog een aantal bijbelteksten etc.

Vanochtend mocht ik opnieuw de ‘Andacht’ verzorgen en samen met de kids het ‘Onze Vader’ afsluiten. Net als Karina (Russische) en Victoria (Zweedse) ben ook ik vandaag de dag gestart met het voorlezen van het ‘Onze Vader’ in mijn moedertaal (Nederlands en geen Fries ‘by the way’). Ik had vandaag de laatste zin van het ‘Onze Vader’, waar best een aantal pittige woorden in staan. Door al de druktes die we de afgelopen dagen hadden had ik niet super veel tijd gehad het nog specifiek voor te bereiden, maar ik ervoer in de korte voorbereiding heel duidelijk de leiding van de Heilige Geest waardoor we in staat waren het heel begrijpelijk uit te leggen.

Vervolgens gingen we in groepen met de kids naar beneden, naar de kapel, waar van dinsdag t/m zaterdag 24 uur per dag gebeden werd door de kerk. Wij hadden sterk het verlangen om met de kids en de leiding van de school te bidden, maar de senior pastor die we s’ochtends tegenkwamen kwam met het idee om de kids mee te nemen naar de kapel. Een super idee, dat we met beide handen aangepakt hebben. Vervolgens waren we in staat om persoonlijk met de kids te bidden en ook samen tijd te nemen om voor de kerk te bidden. Dit was heel bijzonder. We hadden de kids gezegd dat als ze iets nodig hadden of graag wilden dat we daarvoor wilden bidden. De eerste waar ik mee bad vroeg of ik wilde bidden dat wij volgende week weer in de school kwamen en toen ik zei dat dat niet ging wilde hij dat ik bad dat we volgend jaar opnieuw naar de school kwamen. Uiteindelijk ben ik met hem overeen gekomen dat ik voor hem zou bidden dat God hem zegent en met hem mee zal gaan, ook nadat wij weer vertrokken waren.

Aan het eind van de dag hadden we nog de gelegenheid om met de leiding van de school te bidden en hen te zegenen. Zij geven zoveel van hun tijd en energie aan de school en hebben echt visie voor dit project wat nog steeds in een pioniersfase is. Iedere ochtend zijn ze er om de kids te begeleiden en hiermee de school draaiende te houden. Respect!
S’middags hebben we nog gebruikt om de collage verder af te maken en een aantal van ons waren betrokken in de voorbereidingen van de aanbidding voor de gebedsdienst van s’avonds. Ook hebben we vandaag nog een paar boodschappen gedaan en hebben we ff een goede maaltijd voorbereid. Daniel en ik hadden besloten om onze vastenperiode vandaag te verbreken vanwege een aantal zaken die we tijdens de groepsbijeenkomst van gister besproken hadden. We hebben een heerlijke tijd van fellowship gehad en samen gebeden en gezongen.

S’avonds hadden we een gebedsdienst die geweldig was! God was zo sterk aanwezig in deze dienst en tijdens deze dienst werden verschillende mensen gezalfd door de pastors en oudsten van de kerk. Een hele bijzondere dienst! Wat een zegen om te zien dat zoveel mensen door de vastenperiode en het vele gebed zo open zijn voor wat God wil doen, zo open dat je het bijna kan voelen in de ruimte waar je samenkomt.

Zaterdag 5 april
Vanochtend stond er opnieuw straatevangelisatie op het programma! We verzamelden al om 9 uur in de kerk om te bidden. Omdat wij een uur moesten reizen was ik dus al rond 7 uur op. Na een goede tijd van gebed tot een uur of 10 gingen we de stad in met koffie, thee, koekjes etc. Daarnaast hadden we ook traktaten bij ons en flyers voor de paasdienst (om net als afgelopen woensdag opnieuw mensen uit te nodigen). We stonden op een geweldig mooie plaats met onze tafel, op een plein net buiten een metrostation aan de rand van het centrum van de stad. We hebben veel mensen kunnen dienen, we hebben veel mensen kunnen uitnodigen en ik had de mogelijkheid om met iemand te bidden. Hij zat in een hele lastige materiele situatie en ik mocht met hem bidden dat God hem zal zegenen en voor hem zal voorzien. Geweldig om op straat met mensen te kunnen bidden!

Rond een uur of half 1 hebben we onze spullen gepakt en zijn we terug gereden naar de kerk en zijn we vandaar ff wat boodschapjes gaan doen, onder andere wat cadeautjes gekocht voor onze gastgezinnen die zo geweldig voor ons gezorgd hebben. Vanmiddag begon het besef te komen dat we maandagochtend vroeg alweer terugvliegen en dat de zendingsreis al bijna ten einde is.

Op de weg terug vanaf de straatevangelisatie werd ik gevraagd om onderdeel te zijn van de zondagschool tijdens de dienst van vanmiddag. Uiteraard wilde ik dat graag, al was het maar om de kids uit de school nog ff te zien en met hen te zijn. Ik hoorde dat ik 3 uur in de kerk werd verwacht om een klein toneelstuk in te studeren met de kids. Dit zorgde ervoor dat ik, samen met de mensen van ons team die in de worship zaten, al snel richting het andere gebouw van de kerk moest reizen om daar op tijd te zijn. Na 2 keer repeteren zat het toneelstuk er wel redelijk in, maar gelukkig mocht ik het papier erbij houden om af en toe wat op te lezen! Pfffff! Zie foto 1 + 2.

Na 3 aanbiddingsnummers in de voordienst gingen de kids naar de zondagschool en ging ik met hen mee. Geweldig om te zien hoe gepassioneerd de leiding van de zondagschool was in het kinderwerk en hoe bemoedigd ze waren dat er een man meehielp/participeerde als leiding. Vanwege de connectie die ik al had met een aantal kids uit de school ging het vrij automatisch en leerde ik heel snel de andere kids ook kennen. Het toneelstuk ging ook behoorlijk goed, gedurende de repetities kwam ik er een beetje in om het losser te doen en enthousiasme te creëren in mijn rol.

Halverwege het zondagschool programma gingen de kids in kleine groepen uiteen en omdat ik niet wilde kiezen tussen de groepen besloot ik naar de dienst te gaan. Op het moment dat ik de kerkzaal binnenkwam was één van onze groepsleden haar getuigenis aan het geven en daarna werden wij als team het podium opgevraagd en werd er door de pastors + de gemeente voor ons gebeden om Gods zegen (zie foto 3)! Ik was precies op tijd dus! Na de dienst, die van 17:00 – 20:15 uur duurde, zijn we snel wat wezen eten waarna we weer terug naar de kerk gingen waar de afsluitende dienst van de gebedsweek om 22:30 uur begon. Deze dienst was super goed met een sterke aanwezigheid van de Heilige Geest, waarna de dienst rond 1:00 uur was afgerond.

Toen kondigde de pastor aan dat de kerk ook nog met een groep de stad in zou gaan voor een gebedswandeling. Wij besloten als team om mee te gaan. Uiteindelijk waren we denk ik rond een uur of 2 in de stad, waarna we onze gebedswandeling startte. We baden voor alle winkels waar mensen nog aan het werk waren en voor alle mensen die in de appartementen woonden waar we langs liepen. Twee keer zijn we onderweg gestopt bij twee pleinen en hebben we een korte tijd van aanbidding gehad door middel van liederen en gebed. Het was geweldig om te doen en er kwamen mensen op af die bij ons in de kring kwamen staan en mee klapten en meededen. De ene meer serieus en respectvol dan de ander, maar ik geloof zeker dat ze gevoeld/ervaren hebben dat er een andere sfeer hing dan dat ze gewend waren. Dat er een rust/vrede was die ze niet herkenden. Met een aantal van hen hebben we nog kunnen praten en kunnen connecten. Heel bijzonder!

Ook liepen we door een straat waar een abortuskliniek was en een straat waar veel overheidsgebouwen waren. Hier zijn we een tijdje blijven staan om te bidden dat God de vrouwen die van plan waren naar de kliniek te gaan van gedachten zou doen veranderen en dat God de overheid van Oostenrijk wilde zegenen en hen de ogen wilde openen voor de Koning der koningen. Uiteindelijk was het 4:00 uur toen de gebedswandeling ten einde was en waren we om 5:00 uur weer thuis. Een dag van 22 uren, maar wat een gezegende tijd!

Zondag 6 april
S’ochtends hebben we uitgeslapen tot 12:00 uur. Als het had gekund hadden we nog langer geslapen, maar we waren uitgenodigd thuis bij de senior pastor voor een bbq. We werden tussen 14:30 – 15:00 uur verwacht, wat betekent dat Daniel en ik rond 13:30 uur moesten vertrekken. We hadden afgesproken met 2 van onze teamleden om te verzamelen bij een metrostation, vanwaar we met de metro naar een ander station gingen en daar namen we de tram naar een straat redelijk vlakbij het huis van de senior pastor. We vonden de betreffende straat redelijk snel en we waren daar keurig op tijd. Helaas was het niet super goed weer, maar de bbq was nog steeds super goed ook al konden we niet buiten eten. Naast het voedsel was de fellowship geweldig en het was een voorrecht voor ons om de senior pastor en zijn vrouw + de junior pastor en zijn vrouw beter te leren kennen. Wat een geweldige mensen!

Uiteindelijk vertrokken we denk ik bij de pastors woning rond 19:15 uur. Wat een beetje aan de late kant was omdat Daniel en ik een uur moesten reizen om onze koffers op te halen, we nog met ons gastgezin wilden bidden en we naar ons nieuwe onderkomen moesten reizen voor de laatste nacht wat ons ook nog een uur kostte. Uiteindelijk kwamen we denk ik rond 22:45 uur aan bij de dame waar we de laatste nacht met zijn allen overnachtten. Gelukkig hadden we nog genoeg tijd om te bidden met ons gastgezin en afscheid van hen te nemen. Onze huisbaas had gister nog voor ons een taxi geregeld die ons oppikte bij de plaats waar we allemaal overnachtten, waardoor we niet op de luchthaven van Wenen hoefden te overnachtten wat ons plan was. Hij had niet alleen deze taxi geregeld, maar hij stond erop dat hij deze taxi ook zou betalen. Na het maken van eten iedere dag, het wassen van onze kleren, ons alles laten gebruiken in het huis etc. het zoveelste moment dat wij verbaasd waren over de liefde en gastvrijheid die ons gastgezin ons betoonde. Daniel en ik zullen altijd aan dit gezin blijven denken als het om gastvrijheid gaat waarschijnlijk.

Eenmaal aangekomen op het adres waar we de laatste nacht zouden overnachtten namen we afscheid van de laatste jongeren van de kerk, die inmiddels onze vrienden zijn, en maakten we ons klaar om te gaan slapen.

Maandag 7 april
S’ochtends rond 4:00 uur opgestaan om rond 5:00 uur te vertrekken richting het vliegveld. We waren nog ruim op tijd, omdat het vliegtuig om 6:45 uur vertrok. Eenmaal aangekomen op het vliegveld kwamen we een ander bijbelschoolteam tegen die naar Tsjechië waren geweest en die op het vliegveld geslapen hadden om dezelfde vlucht te nemen die wij ook terug namen naar Zweden. Dit was tof, om hun weer te zien en alvast met hun bij te praten!

De vlucht ging voortvarend en we landen op Arlanda airport Stockholm rond 9:00 uur. Nadat we de trein terug genomen hadden naar Uppsala en ik de bus nam vanaf het centrum van Uppsala was ik rond 11:00 uur terug op Vallby. Heel erg moe, maar zeer voldaan.

Ik had nog de kracht om wat te eten en met 2 van mijn vrienden bij te praten over mijn ervaringen tijdens de trip. Daarna besloot ik te gaan slapen rond een uur of 13:00 uur. Wat een geweldige trip en wat een geweldig team! God is groot en wij hebben Hem groot mogen maken in Wenen, wat een voorrecht!

Ein gesegnet Ostern (een gezegend Pasen!),


Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Dennis richting Zweden!

Actief sinds 03 Juni 2013
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 24999

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 20 Mei 2015

2e reis India

25 November 2013 - 19 December 2014

Dennis naar Uppsala

04 November 2014 - 23 November 2014

Reis India

23 Mei 2014 - 25 Mei 2014

Weekendje Goteborg

29 Maart 2014 - 07 April 2014

Reis Oostenrijk

29 November 2013 - 01 December 2013

Zweedse klas naar Riga

Landen bezocht: