India-reis deel I - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu India-reis deel I - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

India-reis deel I

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 November 2014 | Zweden, Uppsala

Tsjena!

hierbij dan eindelijk het eerste verslag van mijn India-reis! Doordat ik tijdens de hele trip maar twee keer Wi-Fi had voor niet meer dan 30 minuten was ik helaas niet eerder in staat iets te posten. Excuus daarvoor.
In dit verslag een impressie van onze korte dag in Mumbai en een verslag van de eerste dagen in Kolkata en ons zesdaagse verblijf in de Midnapur-regio. Deel II van mij India-reis volgt spoedig!

De eerste dag in Mumbai

Nadat we vanaf Stockholm, via Parijs, naar Mumbai waren gevlogen hadden we in Mumbai 7 uren wachttijd om de shuttlevlucht richting Kolkata te halen. We besloten om een klein stukje de stad in te gaan met de taxi, naar een winkelcentrum op 30 minuten afstand van het vliegveld.
Uiteindelijk duurde het behoorlijk veel langer, maar vonden we het winkelcentrum en een mooie plaats om een hapje te eten. Het restaurant was op het dak van het winkelcentrum en vanaf daar konden we een paar foto’s schieten van de stad Mumbai (zie foto 1). Na gegeten en een beetje gewinkeld te hebben moesten we weer richting het vliegveld voor onze vlucht richting Kolkata.

De eerste twee dagen in Kolkata

Na een reis van 27 uur, waarvan ongeveer 15 in het vliegtuig, en na een goede nachtrust kwamen we de volgende dag bij elkaar om cultuurles te krijgen. Twee van de mensen van het kantoor gaven ons les in de do’s en in het bijzonder de don’ts in India. Bijvoorbeeld: niet wijzen naar mensen want dan denkt men dat je boos op ze bent, nooit eten of een hand geven met je linker hand etc. Ook gingen we deze dag naar een winkelcentrum om Indische kleding te kopen. De dames hadden dit absoluut nodig, maar de heren besloten ook een aantal typisch Indische kleren te kopen voor de presentatie als we terugkwamen en als aandenken aan India!

De tweede dag in Kolkata bezochten we het weeshuis van moeder Theresa (zie foto 2). Dit was heel bijzonder, om te zien hoe de zusters daar nog altijd zich met volle overgave inzetten voor de weeskinderen in de voetsporen van moeder Theresa. Indrukwekkend!
Ook hadden we een presentatie over de werkzaamheden die de stichting Indian Children (http://www.indianchildren.org/) en de kerk doet in India. Indrukwekkend om te zien hoe groot het werk is en hoeveel mensen er nodig zijn om dit werk te kunnen doen. Vrijwilligers zijn hierin een onmisbaar onderdeel, wat een voorrecht dat wij als team een bijdrage kunnen leveren aan Gods werk in India!

Zes dagen in Midnapur

De vierde dag in India vertrok mijn team naar Midnapur, een ‘dorp’ met 170.000 inwoners dat zo’n 150 kilometer vanaf Kolkata gelegen is. We namen afscheid van het andere deel van ons team, dat nog twee dagen langer in Kolkata bleef om daarna ook te vertrekken naar een andere regio. Met zijn vieren reisden we per trein naar Kharagpur, waar de pastor ons verwelkomde op het station en vandaar gingen we met een taxi naar Midnapur. We werden naar het huis van de pastor gebracht waar we zijn familie ontmoeten en een goede lunch genoten. Daarna werden we naar het hotel gebracht waar we de komende zes dagen zouden verblijven en mochten we wat uitrusten en tijd nemen om voor te bereiden voor de komende dagen.

De pastor was niet super goed in Engels, maar wij begrepen dat we de volgende dag (was een zondag) een ochtenddienst zouden hebben en een jeugdmeeting in de avond. S’ochtends werden we om 7:30 uur opgehaald bij ons hotel en tot onze verrassing bleek dat we 1,5 uur moesten rijden om naar de eerste kerkdienst te gaan, waar van ons verwacht werd dat we een ‘actionsong’ deden, een drama-stuk en een preek. De eerste meeting was in een dorp op het platteland waar ze ons verwelkomden met een bloemenkrans en door onze voeten te wassen. Wat een gastvrijheid en nederigheid, naar het voorbeeld van Jezus! Ik sprak de eerste kerkdienst (zie foto ) en na de kerkdienst was er tijd voor ons om met mensen te spreken en om foto’s te maken met diverse gemeenteleden. De Indische mensen vonden het geweldig om met ons op de foto te gaan en in het bijzonder de mensen in de kleine dorpen op het platteland, waar ze praktisch nooit ‘witte mensen’ zagen. Vervolgens werd ons vriendelijk verzocht weer naar de auto te gaan en reden we verder. Na navraag te hebben gedaan bij de pastor (onderhand begreep ik zijn ‘Engels’ al iets beter) bleek dat we nog twee kerkdiensten zouden hebben vandaag!

Dus begonnen we te bidden voor de volgende kerkdienst en de mensen in die kerk, om de Heilige Geest te vragen welke boodschap Hij voor hen had en we ontvingen een specifieke boodschap voor de 2e kerk. Dus gingen we in de auto aan de slag om te kijken welke ‘actionsong’ en welk drama-stuk die wij hadden voorbereid pasten bij de boodschap die we van de Heilige Geest ontvangen hadden voor deze kerkdienst. Dit alles deden we tijdens het rijden in de auto naar de betreffende kerk en soms stopten we ergens tussentijds om een ‘kort’ huisbezoek te doen. Bijvoorbeeld om voor een zieke pastor of voor een ziek gemeentelid te bidden en dan gingen we weer verder.

Zo ging het niet alleen op zondag, maar ook op de drie volgende dagen. In vier dagen in de Midnapur-regio hadden we 10 kerkdiensten en voor elke dienst ontvingen we een specifieke boodschap van de Heilige Geest en één of meerdere bevestigingen van deze boodschap! Onvoorstelbaar gaaf hoe direct we de leiding van Heilige Geest ervoeren als team! Echt super gaaf! Uiteindelijk hadden we in 4 dagen tijd ongeveer 800 kilometer gereden.

Na bijna elke kerkdienst hadden we de gelegenheid om met mensen te bidden en we zagen God geweldige dingen doen. Er werden ter plekke mensen genezen, we zagen de Heilige Geest levens van mensen aanraken en we konden talloze mensen bemoedigen en Gods liefde laten zien!

Al met al hadden we een geweldige tijd in Midnapur, maar ook intensief. Het was goed dat we de donderdagochtend vroeg vertrokken met de trein naar Kolkata. Deze dag konden we mooi gebruiken om even bij te tanken en uit te rusten. Maar het was het dubbel en dwars waard, wat geweldig om God zo direct aan het werk te zien en te ervaren dat Hij door jou heen werkt! Wat een genade! Dank u wel Heer!

Dankpunten:
- danken dat God zoveel mensen heeft aangeraakt door onze preken, gebeden en ontmoetingen;
- danken voor de leiding van de Heilige Geest die zo ongelooflijk sterk was;
- danken voor Gods bescherming gedurende deze periode.
Gebedspunten:
- dat God verder zal gaan met al de dingen die Hij in de levens van deze mensen begonnen is;
- voor Gods bescherming over ons als team, dat de duivel geen kans krijgt om de zegen die God ons als team gegeven heeft van ons te stelen.

Gods zegen en groetjes,

Dennis

• 07 December 2014 - 11:42

Enne:

Fantastische verhalen en mooi om te lezen dat je de heilige geest wonderen ziet doen. Dat moet een geweldige ervaring zijn...jaloers ben ik op jou!