Dagje Riga + terugreis - Reisverslag uit Riga, Letland van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu Dagje Riga + terugreis - Reisverslag uit Riga, Letland van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

Dagje Riga + terugreis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

09 December 2013 | Letland, Riga

Sveiki (hoi in het lets)!

nadat de boot aangemeerd werd zijn we direct van boord gegaan! We hadden ook twee Chinezen in onze groep en het eerste wat die zeiden toen we van boord gingen was, die lucht is herkenbaar! Doordat de industriehaven dichtbij was, er een grote fabriek in het centrum van de stad staat en er een hele colonne aan oude Russische taxibusjes staan te draaien bij aankomst van de boot is de luchtvervuiling blijkbaar vergelijkbaar met Peking! In de rest van de stad viel het wel een beetje mee met de luchtvervuiling.
Qua weer was het vergelijkbaar met Uppsala. Rond of net onder het vriespunt, helder en droog. Mooi om de stad te verkennen!

Eén van ons, een Zwitserse, had van tevoren al aangegeven dat ze absoluut niet zou vertrekken uit Riga nadat ze de Art Nouveau straat (zie foto 1 + 2) had gezien (typerend voor haar om het zo te zeggen, ze lijkt wel een Nederlandse). Dus besloten we daar als eerste naartoe te gaan.
Art Nouveau is een architectonische bouwstijl en een kunstvorm en Riga staat erom bekend de broedplaats voor deze stijl te zijn. Typerend voor de architectonische stijl is het 'versieren' van de gebouwen met figuren en gezichten die onderdeel van het gebouw worden (zie foto 3 + 4). Geweldig mooi om te zien, maar de straat had ook wel een paar vervallen gebouwen in zich.

Daarnaast waren er veel kerken in de binnenstad van Riga! Ik weet niet in hoeverre de Letten ook nog daadwerkelijk naar de kerk gaan, maar ze hebben er kerken genoeg voor. De meeste gave kerk van allen die we gezien hebben was een Russich orthodoxe kerk (zie foto 5 + 6). Geweldig mooi!

De oude binnenstad van Riga was niet super groot, wat als voordeel had dat we alle bezienswaardigheden lopend konden bezoeken. Uiteraard hebben we wel de nodige kilometers gemaakt, maar het voordeel is dat je echt een gevoel bij de stad kunt krijgen. De stad is rijk aan relatief smalle straatjes en in bijna elke straat vind je wel een kerk (zie foto 7 + 8). Wat dat aangaat zijn die Letten goed bezig!
Daarnaast hebben ze in Riga een zelfde soort kasteel als in Uppsala (zie foto 9). Op het eerste gezicht het enige verschil met het kasteel in Uppsala is de kleur en de locatie, maar het is apart want zo vaak zie je dit type kastelen niet!

Het gevoel wat ik bij de stad kreeg was een beetje dubbel. Aan de ene kant zie je in het straatbeeld heel veel Russische invloeden (architectuur, kerken, auto's, bedrijven etc.) maar aan de andere kant voelt het ook wel weer een klein beetje als Europa. Wat het nu ook daadwerkelijk is overigens en vanaf 1 januari zullen ze ook in Letland overgaan van de Letse lats naar de euro. De lat is een sterkere munteenheid dan de euro, een euro is 0,7 lat. Ik wist niet dat er naast de ponden nog andere valuta in Europa waren die sterker waren dan de euro. Weer wat geleerd!

Nog ff snel een souvenir gescoord voor mijn favoriete neefje en daarna langs de rivier lopend terug naar de boot. Rond 16:30 uur kwamen we aan bij de boot. Het werd stevig kouder nadat de zon onder was gegaan en we waren blij dat toen we op de boot waren (qua temperatuur dan in ieder geval) en rond 17:30 uur vertrokken we weer vanuit Riga. Vanaf de boot nog ff een shot gemaakt van Riga in het donker (zie foto 10). De brug doet denken aan de brug in Rotterdam, qua vorm en ook qua afmeting redelijk gelijk denk ik.

Terugreis
Op de reis terug was de zee aardig ruiger. De wind was aardig aangetrokken en we leken de wind ook tegen te hebben. De boot deinde behoorlijk meer dan op de heenweg, maar ik had er niet echt last van en ook de anderen in onze groep hadden er ogenschijnlijk weinig moeite mee.
Drie van ons besloten er zondagochtend vroeg uit te gaan om te kijken of we de zonsopgang konden meepikken vanaf het dek en om onze aankomst richting Stockholm op de lens vast te leggen. De zonsopgang lukte helaas niet vanwege de bewolking vanaf zee, maar het was wel droog dus de aankomst richting Stockholm konden we gelukkig wel vastleggen.
De aankomst binnen de wateren van het vaste land van Zweden is er één bezaait met kleine eilandjes (zie foto 11) en bijna pittoreske gezichten inclusief de karakteristieke rotsen (zie foto 12).
Vlak voordat we aanmeerden kon ik ook nog een gedeeltelijk shot maken van de stad Stockholm vanaf de boot (zie foto 13).

Al met al meerden we 11:30 uur weer aan in Stockholm, nadat we een hele goede tijd hebben gehad op de boot en in Riga. Het was heerlijk om er ff tussenuit te zijn!

Sveicieni (groetjes) Dennis