Riga + de trip erheen - Reisverslag uit Riga, Letland van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu Riga + de trip erheen - Reisverslag uit Riga, Letland van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

Riga + de trip erheen

Blijf op de hoogte en volg Dennis

07 December 2013 | Letland, Riga

Hallo familieleden, vrienden, gemeenteleden en kennissen,

hier ff een verslag zonder update over de bijbelschool. Dit omdat ik dit weekend ff (bijna) niks heb gedaan voor de bijbelschool. Ik mocht ff de toerist uithangen in Riga, de hoofdstad van Letland. Dit is hiermee ook de grootste stad van de baltische staten.

Historie
Letland heeft, net als Estland en Litouwen, een roerige historie. Het is dan ook een hele oude stad (gesticht in het jaar 1201) die vanwege de rivier de Dvina, die werkelijk dwars door het hart van de stad heen loopt, al vroeg onderdeel was van het Duitse verbond van Hanzesteden. De oude haven van Riga wordt nog steeds gebruikt en dus is het eigenlijk nog steeds een handelsstad met een schitterend oud stadscentrum.
In de stad kun je zowel de Russische invloeden als de Duitse invloeden terug zien in de bouwstijlen. De Duitse invloeden kwamen voornamelijk door de nauwe handelsbetrekkingen in het verleden. Ook Nederland heeft in het verleden veel handel gedaan met Riga, voornamelijk hout en hennep werd verhandeld!
Letland was meerdere malen bezet door Rusland en ook Polen en Zweden hebben een korte periode Letland veroverd.

De ferry
De boot was een grote ferry waarop twee restaurants, twee uitgaansgelegenheden, een bar, een sauna, etc. op aanwezig waren (zie foto 1 + foto 2). Ook was er een supermarkt aanwezig. Nou denkt u misschien: een supermarkt op een schip? Dat heeft eigenlijk maar één reden: goedkope drank. Zodra de boot namelijk uit de Zweedse wateren is (en in internationale wateren dus) hoeft er geen belasting geheven te worden op verkooptransacties. Omdat de prijs van drank in Zweden meer dan verdubbeld door al de accijns, is dit interessant.

Vrijdag 29 november
Overal waar 'we' wordt genoemd in dit verslag, dan refereer ik naar Fabienne, Xiaowen, Ray Ren en mijzelf. Met hen heb ik afgelopen zomer twee weken Zweeds gestudeerd.
We zijn om 17:00 uur vertrokken met de boot vanuit Stockholm! Helaas was het al helemaal donker en konden we dus niet Stockholm bekijken vanaf het water. Op de terugreis maar ff checken dan!
Eenmaal geboard eerst maar ff de spullen naar de cabine gebracht en een beetje gesetteld. Daarna natuurlijk ff het schip verkennen en besloten om vroeg te gaan dineren en tijdens het dineren ruim de tijd te nemen om bij te praten. Het eten was hartstikke goed en ook de fellowship was erg goed.
Na ruim twee uren dineren maar ff de cabine klaargemaakt voor de overnachting en daarna op naar de avondshow in de grote entertainment-ruimte op het schip. Er was live-muziek, een dance-performance etc. Het was een vreemd idee om tussen allemaal alcohol-drinkende mensen te zitten en zelf geen alcohol te drinken. Maar het was wel leuk. Rond 00:00 uur besloten we te gaan slapen.

Zaterdag 30 november
Het slapen ging wel aardig. Wij hadden de goedkoopste cabine wat betekent dat we onderin de romp van het schip zaten. Er was een constant geluid van de motor, waardoor ik lichter sliep dan normaal (af en toe wakker). Doordat de boot lang niet vol was, hadden we niet veel last van mensen die midden in de nacht (vaak dronken) naar hun cabine terug gingen. Ik was wel goed uitgerust!
S'ochtends uiteraard ff rustig wakker worden en ff rustig ontbijten, het is per slot van rekening vakantie, waarna we om 10:30 aankwamen in de haven van Riga (zie foto 3).

Zie volgende verslag a.u.b. voor de beschrijving van het bezoekje en de terugreis!

• 08 December 2013 - 12:12

Wietse:

Hey Kerel,

Leuke trip dus so far. Je hebt dus van de alcohol af kunnen blijven ;). Dat verhaal van die alcohol aan boord doet mij denken aan mijn trip van Helsinki naar Tallin. Zelfde verhaal!

Nou hou nog even vol daar, dan zien we je over een paar weken wel weer.

Groetjes Wietse, Berber en kleine Rikst