Christmas-break - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu Christmas-break - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

Christmas-break

Blijf op de hoogte en volg Dennis

14 December 2013 | Zweden, Uppsala

Hejsan,

allereerst even een dienstmededeling voor degenen die de updates zoeken van mijn blog van de afgelopen week. Hiervoor heb ik een aparte reis aangemaakt op mijn blog. Kijk onder 'Reizen' en klik op 'Zweedse klas naar Riga', dan vindt u daar twee verslagen!

(Nog geen) winter
Inmiddels woon ik alweer 5 maanden in Zweden en het bevalt me wel goed. We hebben afgelopen weekend voor het eerst echt sneeuw gehad hier. Ongeveer 5 cm. Dit was lastig, vooral omdat ik net buiten de stad woon en de wegen in de stad als eerste gestrooid en geschoven worden en daarna de wegen buiten de stad. Afgelopen zondag, op weg naar de ochtenddienst, heb ik dus het eerste stuk gelopen richting de kerk. Toen was ik 10 - 15 minuten langer onderweg.
Het is eigenlijk een wonder dat het afgelopen weekend pas voor het eerst serieus sneeuwde en s'nachts rond de -10 graden was. Normaal gesproken vriest het al behoorlijk halverwege november en is het tegen deze tijd s'nachts tussen de -10 en de -15. De Zweden hier hebben het gevoel dat het nog geen winter is en de weersverwachting t/m 20 december is dat het nog geregeld boven nul zal zijn overdag en s'nachts.
Vandaag (zaterdag) sneeuwt het wel, maar lijkt het natte sneeuw te zijn. Het is rond 0 graden vandaag, dus het blijft net wel of net niet liggen. We gaan het zien!

Vallby
De afgelopen weken was behoorlijk druk. We hadden geregeld twee toetsen per week, ik had natuurlijk wat leesachterstanden hier en daar en ik heb af en toe ook ff wat vrijwilligerswerk gedaan.
Daarnaast zijn er ook verschillende gasten die op Vallby (waar ik woon) wonen waar ik geregeld mee bid. Ik merk de laatste tijd echt de bevestiging van het gevoel wat ik had, dat God mij hier op Vallby wilde gebruiken. Qua woonomstandigheden zoals: netheid en schoonheid van de openbare ruimtes, locatie buiten de stad en sommige medebewoners (soms moet er veel geduld bij) is het zeker niet ideaal, maar toch wil God me hier gebruiken denk ik en blijf ik hier ook wonen de komende tijd.
Daarnaast heb ik ook het gevoel dat God dit gebruikt om mij persoonlijk te vormen en mij nederigheid te leren. Heel bijzonder om te zien dat God echt alle omstandigheden kan en wil gebruiken ten goede!
Wel ga ik komende week van kamer verhuizen, binnen het complex hier. De kamer is iets groter, heeft een eigen wastafel, een beter internetbereik en heeft geen directe buren.

Trygve vertrokken uit Uppsala
Trygve is een Noorse gozer die hier 5 jaar geleden bijbelschool gedaan heeft (samen met John in die tijd) en die de voorbij jaren ook twee keer John heeft opgezocht in NL en in de jeugddienst van de JeugdKerkSneek gesproken heeft. Hij was degene die voor mij hier een kamer geregeld heeft en in de tijd dat ik hier woonde is hij ook een vriend van mij geworden.
Trygve is gister (vrijdag) vertrokken richting Noorwegen om de feestdagen met zijn familie en vrienden te vieren. Afgelopen week was hij 5 dagen in Uppsala om de laatste dingen te regelen en afscheid te nemen van zijn vrienden hier. Daarvoor zat hij 4 weken in een klooster en hier was hij heel enthousiast over. Waarschijnlijk gaat hij vanaf volgend jaar weer het klooster in voor een langere periode. Het was heel interessant om hem erover te horen praten en te zien hoe enthousiast hij erover was.
Natuurlijk is het jammer dat hij weggaat, maar uiteraard moet hij zijn weg gaan zoeken met God. Gods zegen Trygve!

Christmas break
Wat betreft de bijbelschool gaat het nu eigenlijk meer over de kerstvakantie. Zie foto 1 voor een foto van een 'gewone' ochtendopening van de bijbelschool met worship en een korte introductie en gebed. Hierbij zijn alle drie de klassen gezamenlijk (zo'n 220 mensen).
Komende donderdag hebben we de laatste schooldag en maandag hebben we een kerstparty in de kerk voor de bijbelschool. We hadden eerst maandag nog een toets, maar die is verplaatst naar de 3e week van januari. Onderling spreken we veel over of we naar huis gaan voor de feestdagen etc. De meesten gaan terug naar huis en ik ook. Ik zie er ook naar uit om over iets meer dan een week weer ff terug naar Snits te gaan.
Natuurlijk is het gek om al zoveel maanden achter elkaar niet te werken en geen 'eigen' inkomen te hebben, maar het is wel een zegen om weer vakanties te hebben :)

Gebedspunten
Danken voor:
- de zegen om bijbelschool te kunnen volgen;
- de mogelijkheid die ik heb om met de feestdagen terug naar NL te gaan.
Bidden voor:
- de laatste week voor de break, dat ik de kracht mag krijgen om mijn leesachterstand met het bijbel-reading-plan volledig weg te werken;
- een goede tijd in NL, dat ik een gezegende tijd met de familie mag hebben en dat ik veel vrienden en bekenden mag ontmoeten. Ook dat God mij de woorden geeft voor mijn getuigenis in de kerk, dat God mij ook daar doorheen zal kunnen gebruiken.

Gud valsigne dig (Gods zegen) en misschien tot over twee weken,


Dennis

  • 14 December 2013 - 16:20

    Enne:

    Leuk om even te lezen dat het je goed bevalt. Ik hoop je binnenkort in Sneek weer te zien.
    Nog even je best doen in de laatste weken.
    Groet,
    Enne

  • 14 December 2013 - 23:18

    Dennis:

    Hoi Enne,

    tnx voor je bemoedigende woorden! Super dat je mij blog volgt! Alvast hele goede feestdagen en wie weet spreken we elkaar nog in december!

    Groeten,


    Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Dennis richting Zweden!

Actief sinds 03 Juni 2013
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 24991

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 20 Mei 2015

2e reis India

25 November 2013 - 19 December 2014

Dennis naar Uppsala

04 November 2014 - 23 November 2014

Reis India

23 Mei 2014 - 25 Mei 2014

Weekendje Goteborg

29 Maart 2014 - 07 April 2014

Reis Oostenrijk

29 November 2013 - 01 December 2013

Zweedse klas naar Riga

Landen bezocht: