Laatste weekend 1e jaar - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu Laatste weekend 1e jaar - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

Laatste weekend 1e jaar

Blijf op de hoogte en volg Dennis

03 Juni 2014 | Nederland, Sneek

Goedendag,

op uitnodiging van een goede vriend van mij ben ik het laatste weekend van de bijbelschool naar Göteborg gereisd samen met hem en een Chinese vriend en klasgenoot van mij. Tnx voor de uitnodiging Samuel!

Göteborg
Göteborg is, na Stockholm, de 2e stad van Zweden. De stad is ongeveer zo groot als Den Haag, ongeveer 550.000 inwoners. Qua gevoel doet de stad echter meer denken aan Rotterdam omdat Göteborg een havenstad is. De stad herbergt de grootste haven van Scandinavië en heeft net als Rotterdam de oude haven nog steeds in de binnenstad! Net als in Rotterdam wordt deze niet meer voor de grotere schepen gebruikt, vanwege het feit dat deze tegenwoordig veel te veel diepgang hebben.

De stad heeft ook nog wel wat connecties met NL. Bij de bouw van de stad schijnen vroeger Nederlandse architecten betrokken te zijn geweest. Iets wat nu niet meer heel duidelijk te zien is omdat de stad de laatste decennia dusdanig 'vernieuwd' is, dat deze sporen behoorlijk grondig 'uitgewist' zijn. Wel is er nog één straat vlakbij het centraal station wat in NL-stijl gebouwd, iets wat je nog wel een beetje terug kunt zien. Het is een straat met een gracht erin, en één zijde van de straat heeft wel wat weg van een grachtenstraat in Utrecht of Amsterdam. Maar eerlijkheid gebied te zeggen, je moet er ook wel een beetje fantasie voor gebruiken.

Vrijdag
S'middags zijn we rond 3 uur vertrokken vanuit Uppsala. Omdat Göteborg ongeveer 600 km vanaf Uppsala is en we het maximale uit ons weekend wilden halen qua tijd, hadden we besloten met het vliegtuig te gaan vanaf Stockholm. In NL bestaat zoiets als een binnenlandse vlucht eigenlijk niet, maar vanwege de gigantische afstanden is dit in Zweden heel normaal. Dit bleek al snel, want we vlogen met een 737, die helemaal vol zat! Na 60 minuten (terug was het 45 minuten) waren we vanaf Stockholm in Göteborg.

Vanaf het vliegveld gingen we eerst naar onze verblijfplaats om onze spullen daar te droppen (was trouwens net buiten het stadscentrum, een perfecte locatie om als 'toeristen' te verblijven) en d.m.v. de tram richting het centrum, waar we uit eten gingen. Na een heerlijke en pittige Thaise maaltijd hebben we s'avonds nog ff het centrum van de stad + de oude haven te voet verkend. Wat meteen opvalt is de geur van het zoute water, ik waande me weer ff in NL!

Na deze verkenning hebben we nog een botanische tuin bezocht die middenin de stad gelegen was. Heel bijzondere tuin en een bijzondere locatie. Ook wist Samuel daar een heuvel, vanwaar we een schitterend uitzicht over een deel van het centrum hadden! De stad is voor een groot deel gebouwd op heuvels, wat de stad een heel bijzondere uitstraling geeft! Vooral s'avonds lijkt dit schitterend! Dit is wat ik het meeste zal herinneren van Göteborg!

Zaterdag
Vandaag hadden we een bezoek gepland aan een amusementspark, Liseberg geheten, wat gelegen is middenin de stad. Er was regen en onweer voorspeld, maar na vrijdag's met zijn allen gebeden te hebben voor een mooie dag en mooi weer was het schitterend zonnig met een graad of 24. Tack Gud (dank u wel God)!

Ze hadden net een nieuwe achtbaan geopend, waar een aantal heren (we hadden bij het park afgesproken met een andere jongen uit Göteborg die we ook konden) direct naartoe wilden. Ik besloot mee te gaan in de wachtrij en dan ergens halverwege af te haken, maar in een vlaag van verstandsverbijstering besloot ik na een tijdje in de rij gestaan te hebben ook mee te gaan. Het is zonder twijfel het meest gekke wat ik ooit in mijn leven gedaan heb. Na 50 minuten wachten (zie foto 1), twee loopings en twee of drie schroeven verder (en een ontelbaar aantal veel te scherpe bochten) stond ik eindelijk weer met beide benen op vaste grond. Dit was eens en nooit weer, maar dan weet ik in ieder geval dat ik niks mis de volgende keer.
Hierna ben ik nog wel in twee andere achtbanen geweest, maar die gingen niet over de kop! Dat was wel leuk, maar die eerste was gewoon teveel en daardoor ook niet leuk meer! Ook heb ik nog in een reuzenrad gezeten om van een geweldig uitzicht over de stad te genieten (zie foto 2)!

S'avonds ben ik samen met Teng Xi naar de binnenstad gereisd om in een pub de Champions League finale tussen Real Madrid en Atletico Madrid te kijken. Na een schijnbaar kansloze 0-1 achterstand draaide Real Madrid, de club van Teng Xi, de wedstrijd toch nog helemaal om! Een gedenkwaardige wedstrijd en avond!

Zondag
We hadden al besloten om naar de ochtenddienst te gaan in Göteborg. In een gemeente die me deed denken aan mijn thuisgemeente in NL. Zo'n honderd mensen in de dienst, veel meer persoonlijk contact (dan in Uppsala) en ook een meer persoonlijke beleving van de dienst door de kleinschaligheid ervan. Was echt een super goede dienst.

De voorganger van deze gemeente had ons ook lesgegeven op de bijbelschool, maar helaas was hij er niet. Hij zat voor een aantal weken in China, waar hij nog een geweldige getuigenis over deelde. In één dienst hadden ze 23 mensen gedoopt en hadden nog eens 35 mensen hun hart aan de Heer gegeven. God is krachtig bezig in China! Mijn Chinese vriend waar ik mee op reis was getuigde hier ook van. Toen hij vorig jaar zomer vertrok richting Zweden was hij één van de weinige jongeren in zijn gemeente en nu hij deze week terugkeert, heeft zijn gemeente een jongerenwerk met rond de 35 à 40 jongeren! God is nog steeds dezelfde God als in de tijd van de bijbel (op één dag werden 3.000 zielen toegevoegd, hand. 2:41), ook al merken wij daar helaas in Europa (nog) niet zoveel van!

S'middags was het plan om ff naar de kust te gaan (de West-kust van Zweden). We besloten om met de boot naar één van de eilandjes te gaan voor de kust van Göteborg, wat echt een schitterend gebied is (zie foto 3 + 4). Dit was echt super leuk en het weer was goed genoeg om ook ff te kunnen zwemmen in de zee, alhoewel de watertemperatuur nog steeds wel aan de koude kant was. Daarna nog ff kunnen zonnen en opwarmen (zie foto 5) en toen weer met de boot terug richting de stad. Vervolgens snel de spullen pakken om rond 10 uur s'avonds weer met het vliegtuig te kunnen vertrekken richting Stockholm!

Wat een geweldig weekend waarin we veel hebben kunnen zien en ervaren van Göteborg. Zeker de moeite waard om, mocht je in de buurt zijn :), deze stad eens te bezoeken.

Tack Gud (Dank u wel God)!