1e vijf dagen in Uppsala - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu 1e vijf dagen in Uppsala - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

1e vijf dagen in Uppsala

Blijf op de hoogte en volg Dennis

29 Juli 2013 | Zweden, Uppsala

Na dinsdagavond laat te zijn aangekomen (zie reisverslag 'Vlucht') ben ik woensdagochtend gestart met de benodigde zaken uitpakken en vervolgens ben ik naar het centrum van Uppsala gelopen vanaf mijn huis in Vallby. Dit is ongeveer 5 kilometer denk ik.
Allereerst naar de touristinformation uiteraard want de eerste week was ik toerist!

Via de kaart van de stad (gekregen bij touristinfo) heb ik vervolgens de huurauto opgehaald (was nog ongeveer 3 kilometer lopen) en heb ik de eerste boodschappen gedaan. Uiteraard onderweg al het één en ander gezien van het centrum van Uppsala.

Uppsala is een stad met veel historie en is redelijk te vergelijken met Groningen qua grootte. De beide gebouwen die je op de foto ziet (foto 1)staan in het midden van de stad omringt door een groot stadspark. Het winkelcentrum ligt direct aan de voet van de heuvel waar het kasteel op staat.

Na dit bezoekje heb ik boodschappen gedaan bij de ICA (supermarkt) en vervolgens ben ik naar huis gegaan en vrij vroeg naar bed gegaan. Donderdagochtend moest ik namelijk alweer vroeg richting Arlanda Airporst Stockholm om twee vrienden van mij op te halen die vanuit NL overkwamen om vakantie te vieren en voor mental support! Toppie John en Dirk Jan! Tnx again.

Vrijdag hebben we een guided tour gehad door het paleis op de foto (foto 1) om wat cultuur en geschiedenis op te snuiven. Het bleek dat de andere deelnemer aan de guided tour ook een NL'er was en dat de tourleader een NL moeder had. De tour kon dus in NL, maar dat durfde de tourleader niet aan (ten onrechte overigens want ze kon goed NL praten). De tour was heel interessant en in het paleis hingen ook diverse NL schilderijen.

Zaterdag zijn we met een oude trein van Uppsala Centraal naar Marienlund gereden (zie foto 2) en van Marienlund zijn we met een stoomtrein weer terug gereden naar Uppsala (zie foto 3 + video). Echt heel leuk en ook behoorlijk wat mensen die erop afkwamen. Helaas is het in Sneek tot op heden niet gelukt zoiets van de grond te krijgen. Hier in Uppsala hebben ze het wel en rijden ze met minstens vier oude treinen. S'avonds zijn we nog wezen barbecueën samen met een Tsjechische kamergenoot van mij op een schitterend mooi plekje in de natuur zo'n 15 kilometer buiten Uppsala (zie foto 4).

Zondagochtend zijn we naar een pinksterkerk geweest voor de ochtenddienst. Dit was een hele goede dienst en een leuke kerk. We konden al voor de dienst starten met een bak koffie (om ff wakker te worden) en we liepen in de koffieruimte opnieuw een NL'er tegen het lijf. We hebben voor en na de dienst nog gesproken met deze broeder. Was hartstikke leuk!

Aan het eind van de middag opnieuw naar Arlanda Airport Stockholm gereden om Dirk Jan te brengen. John bleef nog een week langer voor de Europaconferentie die de kerk organiseert. Voor een impressie hiervan zie het volgende verslag wat deze week (wk. 31) online komt.

• 29 Juli 2013 - 20:52

Sietske:

Klinkt goed Dennis! Leuk dat je al bezoek hebt en dat jullie zoveel leuke dingen doen samen. Mooie foto van het bbq-meertje, wauw! Ga je volgen.......leuk hoor! Geniet zo een beetje mee! Groetjes Sietske

• 30 Juli 2013 - 19:33

Patries:

He Dennis!

Klinkt allemaal hartstikke leuk! Heel veel plezier daar de komende tijd.

Groetjes

• 30 Juli 2013 - 20:08

Rob En Anke Bogaerds:

Hoi Dennis,

Wij hebben vandaag een bezoekje gebracht aan je ouders. Heel gezellig!
    Daar hoorden we dat je op dit moment in Zweden verblijft. Wat bijzonder!
    Veel zegen voor je tijd en je studie daar!
    We zullen je avonturen een beetje volgen via deze site.
    Het ga je goed!
    Hartelijke groeten van Rob en Anke Bogaerds

• 05 Augustus 2013 - 18:40

Dennis:

Hoi Sietske/Patries/Rob & Anke.

Super tof dat jullie mij volgen en de moeite hebben genomen om te reageren!

Groetjes,

Dennis