Trip naar Stockholm + start van de bijbelschool - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu Trip naar Stockholm + start van de bijbelschool - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

Trip naar Stockholm + start van de bijbelschool

Blijf op de hoogte en volg Dennis

30 Augustus 2013 | Zweden, Uppsala

Hallo allemaal, of zoals ze hier zeggen: Tjena of Hejsan!

super tof dat je opnieuw tijd en zin gevonden hebt om mijn verslag te lezen!

Zoals gezegd (eindigde ik mijn vorige verslag mee) heb ik inmiddels de stad Stockholm bezocht! Het is echt een hele mooie stad. Het centrum van de stad bestaat uit aparte eilandjes die verbonden zijn met elkaar d.m.v. diverse bruggen. Echt heel bijzonder.
Daarnaast heeft Stockholm (net als Uppsala overigens) in elke wijk een, voor Nederlandse begrippen, groot park. Ze hebben hier in Zweden dan ook heel wat meer ruimte over dan in NL :)

Mijn plan was in eerste instantie om naar Gamla (=oud) Stockholm te gaan. Dit is het oude deel van de stad die bewaard gebleven is/gerestaureerd is. Het is één van de grootste toeristische trekpleisters van de stad. Toch heb ik op het laatste moment besloten eerst wat anders te bezoeken.

Zoals velen van jullie weten ben ik een fervent fan van het mooie spelletje voetbal. Mijn gewoonte is om, als het even kan, in elke stad waar ik naartoe ga ook het voetbalstadion daar te checken. In Stockholm zijn er (voor zover ik gevonden heb) 5 voetbalstadions. Omdat ik las dat ze bezig waren met het afbreken van het voormalig belangrijkste stadion van Stockholm besloot ik het bezoeken van de stadions direct te doen zodat ik misschien nog een glimp kon opvatten van het afgebroken stadion. Gelukkig lukte dat nog (zie foto 1)!

Doordat ik 5 voetbalstadions en het olympisch stadion van Stockholm bezocht heb, heb ik veel in de metro gezeten en veel rondgelopen in de stad (voornamelijk buiten het centrum). Hierdoor heb ik een gevoel kunnen krijgen bij de stad. Echt een grote stad, met een iets meer NL-mentaliteit (d.w.z. meer mensen die haasten, die expressief zijn en gericht zijn op efficiency) dan in de delen van Zweden waar ik tot nu toe ben geweest.

*** Excuus aan degene die niet geïnteresseerd zijn in het mooie spelletje voetbal, maar ik had (in mijn vorige verslag) iets beloofd te zeggen over mijn trip naar Stockholm ***

Daarnaast hadden we deze week (week 35) de eerste bijbelschoollessen. Lekker dat het nu begonnen is en dat ik aan de slag kan gaan met hetgeen waarvoor ik hier eigenlijk gekomen ben!

De eerste dag (dinsdag) hadden we een introductie van de bijbelschool en een welkomstwoord van ongeveer een half uur van de voorganger. Daarna uiteraard nog een aantal praktische zaken en een gratis fika!
Fika is een (bijna) heilige bijeenkomst in Zweden, waarin je elkaar leert kennen/met elkaar praat onder het genot van een bakje koffie en een kaka (een koekje of cake). Wij zouden dat een pauze noemen, maar een Zweed is (bijna) beledigd als je hun fika vergelijkt met een break (tip voor als je ooit van plan bent Zweden te bezoeken).

Woensdag t/m vrijdag hadden we verschillende thema's tijdens onze eerste lessen, waaronder 'Foundation of our faith' en 'Character of God'. Beide waren interessante studies over de basis principes van ons geloof en van God zoals die beschreven staan in de bijbel. Het zijn basis studies maar ook in deze lessen zaten al een paar hele mooi 'eye-openers'.

Dit verslag bevat onderhand alweer wat aardig wat woorden (is er een maximum aantal woorden in een verslag? Geen idee eigenlijk), maar ik zou graag nog een paar woorden extra willen wijden aan de internationale klas waarin ik zit.

Het is heel gaaf om bijbelschool te volgen, maar nog gaver om bijbelschool te volgen in een internationale klas. In mijn klas zitten mensen van letterlijk over de hele wereld.
We hebben Chinezen, een Japanner, iemand uit Afghanistan, iemand uit Israel, iemand uit Kenia, iemand uit Guatemala, iemand uit IJsland en (zelfs) iemand van de Faeröer Eilanden in de klas.
Het is bijzonder om hun te leren kennen, hun verhalen te horen en hun getuigenissen hoe God hen naar Uppsala leidde om meer van Hem te leren kennen.

God bless vanuit Uppsala!

  • 31 Augustus 2013 - 09:36

    Rob En Anke:

    Nu gaat dus het echte studie-werk beginnen...
    Groeten en veel zegen!!!

    Rob en Anke Bogaerds

  • 31 Augustus 2013 - 14:02

    Dennis:

    Hoi Rob en Anke,

    yep het gaat nu echt los! Tnx voor jullie mooie worden en belangstelling!

    Groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Dennis richting Zweden!

Actief sinds 03 Juni 2013
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 24990

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 20 Mei 2015

2e reis India

25 November 2013 - 19 December 2014

Dennis naar Uppsala

04 November 2014 - 23 November 2014

Reis India

23 Mei 2014 - 25 Mei 2014

Weekendje Goteborg

29 Maart 2014 - 07 April 2014

Reis Oostenrijk

29 November 2013 - 01 December 2013

Zweedse klas naar Riga

Landen bezocht: