Wenen-trip deel I - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu Wenen-trip deel I - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Dennis Gaalen - WaarBenJij.nu

Wenen-trip deel I

Blijf op de hoogte en volg Dennis

08 April 2014 | Oostenrijk, Wenen

Gutentag!

helaas is het mij niet gelukt om tussentijds een verslag te schrijven over de trip en dus publiceer ik hierbij het verslag van de trip in dagboek-vorm. Het eerste deel vindt u/jij hieronder.

De kerk die we ondersteunen is het Jesuszentrum in het VC-centre. De kerk die wij ondersteunen is ongeveer een 200 leden groot, maar deze kerk is onderdeel van een cluster van kerken die samen de twee gebouwen gebruiken. Een interessante structuur van kerken!

Zaterdag 29 maart
Vanochtend vroeg (4:15 uur) met 5 van de 6 leden van ons team (zie foto 1) verzameld op Vallby en vertrokken richting Arlanda Airport Stockholm! Toen we vertrokken vanuit Uppsala was het -4 graden! Gelukkig wilde de huisbaas van Daniel ons naar het vliegveld brengen! Uiteraard moeten we hem de benzinekosten vergoeden, maar het scheelt ons een hoop gereis en geregel. Super!

De vlucht ging voortvarend en na 2 uren waren we op het vliegveld van Wenen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld vroegen we ons af wie ons komt ophalen. We hadden geen naam doorgekregen, maar Johannes had ons al gezien en stelde zich aan ons voor zodra we in de aankomsthal aankwamen! Hij had een hele grote auto met 3 rijen stoelen en daardoor paste al ons koffers en teamleden er gemakkelijk in. Goed geregeld!

Vervolgens werden we naar het centrum van Wenen gebracht en werden we ontvangen bij één van onze gastgezinnen! Iemand anders van de kerk was daar ook om hen te helpen met de voorbereidingen en later kwamen ook onze andere 2 huisgezinnen daar. We hadden een gezamenlijke lunch die zeer uitgebreid was. Na een korte periode van aftasten en elkaar leren kennen werd al snel het idee van de week wat meer bekend en waar we overnachten. Daarna kregen we een korte tour door Wenen, waarin we het kerkgebouw aan de Rennweg zagen en we naar het kerkgebouw aan de Baumgasse gingen. In Wenen was het schitterend weer en met 21 graden en een zonnetje lekker warm. Oftewel 25 graden verschil binnen een paar uurtjes! Heerlijk hoor! Een aantal van onze gastgezinnen waren in de voorbereidingen van de dienst betrokken die om 5 uur startte, dus zodoende waren we al rond 3 uur in de kerk. Daar hadden we de kans om wat mensen van de kerk te ontmoeten en ff wat tijd voor onszelf te nemen.

De dienst was goed! Martin predikte over hoe je een bijbeltekst beter kan begrijpen, bestuderen. Een hele praktische boodschap met een hand-out waarop geschreven kan worden! Ik had het nog nooit zo meegemaakt in een kerkdienst, maar het was absoluut een goede manier. Rondom de praktische uitwerking van de preek zaten ook nog een aantal behoorlijk goede boodschappen waar we het onder elkaar tot dinsdag of woensdag over hebben gehad. Er waren niet super veel mensen in de dienst (zo’n 120 denk ik), maar het was wel een hele goede dienst!

Vervolgens werden we door Suzy begeleid richting de metro om richting ons Oostenrijkse gastgezin te reizen. Het bleek dat het vanuit het centrum van Wenen (en vanaf de beide gebouwen in de stad) ongeveer een uur reizen is naar ons gastgezin. Gelukkig hoefden we niet onze tassen allemaal mee te nemen, die werden met de auto gebracht. Het bleek dat wij bij Suzy en Marko verblijven de komende dagen en Suzy was erg behulpzaam en kon veel van ons nog niet beantwoorde vragen m.b.t. de kerk ook beantwoorden! Uiteindelijk was het een uur of half 11 dat we bij ons gastgezin aankwamen en omdat we al vanaf 3:00 uur op waren, waren we stevig vermoeid.

Zondag 30 maart
Zondagochtend hebben we een beetje uitgeslapen en om 10:30 uur hebben we ons verzameld bij het paleis, dichtbij de dierentuin. Als eerste hebben we het paleis bekeken en de tuin erachter. Een deel van de tuin is gebouwd op een heuvel en op de top van de heuvel was een ander gebouw waarop je kon staan. Vandaar had je een geweldig uitzicht over de stad. We hebben daar de tijd genomen om te bidden voor de stad, om onszelf geestelijk te verbinden tot de stad en om de inwoners van Wenen te zegenen.

De junior voorganger, Martin Kisslinger, gaf ons een rondleiding door de stad. Hij vertelde ook het één en ander over de geschiedenis van de stad. In de middeleeuwen was Wenen de plaats waar de oprukkende Moslim-strijders tegen gehouden werden op bovennatuurlijke wijze. Ook Poolse strijders hielpen Oostenrijkse strijders. Als Wenen was gevallen, dan had Europa open gelegen voor de Moslim-strijders. Daarna gingen we de stad in om de grote kerk te bekijken op het Stephansplatz en liepen we verder door de oude binnenstad. Overal waar je kijk zie je oude gebouwen, oude kerken, beelden en fonteinen! Wenen is veruit de mooiste stad waar ik ooit ben geweest! Het was geweldig dat de junior voorganger zoveel tijd voor ons als team nam en dat hij ook nog eens, namens de gemeente, ons een maaltijd aanbood! Later in de tour sloten ook zijn vrouw en zijn beide kinderen zich aan bij de tour! Super ontvangst al met al voor ons als team en echt een boost voor ons om de kerk in de kracht van God Hem te dienen de komende dagen!

S’avonds waren we uitgenodigd bij ons gastgezin om als gehele team te komen eten! Aangezien ons gastgezin een Egyptische familie is was er enorm veel enorm goed eten! Het huis was al vol met een man of 20 tot 25 toen we aankwamen, maar ze hadden boven nog een tweede woonkamer waar wij met een man of 10 plaats namen. Al met al waren er een man of 35 in het huis en hadden ze dus ook voor zoveel man eten klaargemaakt. Ze moeten de hele dag in de keuken hebben gestaan! Ongelofelijk hoe gastvriendelijk ze zijn en hoeveel liefde ze hierdoor uitstralen!

Maandag 31 maart
Vanochtend hadden we voor het eerst een schooldag! We hadden al een klein beetje met Anita, één van de leraren, gesproken in de dienst op zaterdag! Doordat Daniel en ik de bus misten vanaf de plaats waar ons gastgezin woonde, waren we ongeveer 15 minuten te laat denk ik! Niet iets wat nou direct positief te noemen is op de 1e dag! Gelukkig startten de kinderen met ontbijt en dus was het niet een super groot probleem. Direct merkten we dat de leiders van de school redelijk relaxed waren! Één andere dame was ook gekomen om te helpen bij de school, maar die ging weer naar huis toen ze merkte dat wij gingen helpen en dat we wel aardig goed voorbereid waren!

De school bestaat uit 8 kids tussen de 7 en de 11 jaar! Er zijn dus verschillende klassen gecombineerd in één klas. De kids hebben hun eigen programma wat ze doorlopen en opdrachten waar ze aan moeten werken. Na het ontbijt was er iedere dag een half uur tijd na het ontbijt voor aanbidding, gebed en bijbels onderwijs. Dit noemde men: ‘Andacht’! We besloten te starten met een stoelendans en iedereen die eruit ging, moest één ding noemen waar hij/zij dankbaar voor was. Vervolgens hebben we wat met de kids gezongen en heeft Daniel een aantal dingen gedeeld over gebed. Omdat het gebedsweek is in de kerk is ons gevraagd voor iedere dag een 20 minuten onderwijs over gebed voor te bereiden. We hebben besloten om het ‘Onze Vader’ te behandelen deze week en we zullen proberen dit onderwijs zoveel mogelijk te verbinden aan de gebedsweek in de kerk. Daniel deed het geweldig! Na de ochtend gingen we met de kids te lunchen en daarna hebben we met hun op het speelplein gespeeld. Trefbal en voetbal! Ze hebben reuze veel energie, dus kon ik ze op een gegeven moment amper nog bijhouden.

S’middags na de school hebben we ons verzameld in ‘The lighthouse’. Dit is een appartement boven de school waar we de komende dagen kunnen verblijven overdag. Er is een woonkamer, een aanrecht met koelkast en bestek etc. Daarnaast kunnen we de keuken in de kerk gebruiken om eten te maken. We hebben gewacht totdat Elise en Rebeka terugkwamen van de crèche, waarna we wat lunch gemaakt hebben en daarna nog wat tijd voor onszelf genomen hebben.

Rond 4 uur hebben we geholpen bij het decoreren van de kapel in de kerk. Deze zal van dinsdagavond t/m zaterdagmiddag gebruikt worden voor 24-uur gebed! Daarnaast zal er iedere avond een gebedsmeeting zijn van 19:00 uur tot 21:00 uur. Al met al waren we ruim 2 uren bezig met het decoreren van de ruimte en de overige voorbereidingen. Daarna hebben we voor onszelf wat eten klaar gemaakt en hebben we nog wat tijd als team doorgebracht met aanbidding en gebed. Dit was echt een hele sterke meeting, waarbij veel van ons echt heel sterk Zijn aanwezigheid aanvaarden! Was echt geweldig!

Tot zover deel I! Is uw interesse gewekt? Check later deze week voor deel II!